>> אטופיק דרמטיטיס או "אסטמה של העור"

אסטמה של העור או אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית.
בניגוד להנחה הרווחת כי המחלה חולפת לאחר גילאי הילדות, כ-25 אחוזים מהילדים ימשיכו עם המחלה גם לאחר גיל 12 ואף מבוגרים עלולים ללקות בה.
שכיחות המחלה בקרב תינוקות וילדים מוערכת בכ- 20 אחוזים מהאוכלוסייה, ובקרב מבוגרים שיעורה כ- 5 אחוזים מהאוכלוסייה.
המחלה נקראת אטופית (תגובה חריגה ביוונית) כיוון שהיא מלווה לרוב במחלות אלרגיה נוספות כגון אסטמה נשימתית, נזלת אלרגית, רגישות למזון ועוד.
הביטויים העוריים של המחלה הינם נפיחות, אודם, בצקות, הפרשות וגרד.
בנוסף המחלה עלולה להוביל להפרעת שינה, פגיעה בדימוי העצמי ובתפקוד הכללי.

• גורמים להתפתחות דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס, Atopic dermatitis):

גורמים גנטיים: העדות החזקה ביותר לקיומם של מרכיבים גנטיים בקיום המחלה הוא התאחיזה המשפחתית שלהם.

פגמים במחסום העורי: שכבת העור העליונה (האפידרמיס) אחראית ליצירת "מחסום העור" המבודד את פנים הגוף מן החוץ. באפידרמיס של מטופלים עם אטופיק דרמטיטיס נמצאו שינויים בחלבונים האחראים על מחסום זה.

שינויים במערכת החיסון: פעילות יתר של זרועות מערכת החיסון הקשורות לדלקת סוג 2

האבחנה של דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס) מבוצעת על בסיס תיאור המטופל ועל סמך הממצאים הנראים בבדיקה הגופנית.

אין בדיקת מעבדה המוכיחה את האבחנה.

הקריטריונים המקובלים כוללים:

מאפיינים חיוניים לאבחנה:

• גרד
  • מראה עור אופייני
  • מהלך מחלה חוזר ונשנה

• מאפיינים התומכים באבחנה
  • גיל התחלה צעיר
  • אטופיה – מחלה אלרגית נלווית או רמות IGE גבוהות
  • יובש
מאפיינים נלווים – תומכים באבחנה אך לא ספציפיים
  • קרטוזיס פילריס \ פיטריאזיס אלבה (כתמים לבנים בלחיים) \ ריבוי קווים בכפות ידיים
  • חיוורון סביב הפה
  • שינויים באזורי עיניים \ עפעפיים
  • נגעי פרוריגו \ הדגשת זקיקי שיער \ עיבוי עור

תזונה נטולת אלרגנים ע"פ VAS

אחד מגורמי המחלה העיקריים הינו תגובה אלרגית למזונות. מזון שנכנס אל הגוף מזוהה כ"מסוכן" והגוף מפעיל כנגדו תגובה חיסונית. במצב של אטופיק דרמטיטיס מערכת החיסון אינה מווסתת כראוי מלכתחילה וכל תגובה שכזו מוסיפה אתגר על מערכת החיסון. באמצעות השימוש ב- VAS אנו בוחנים איך גוף המטופל מגיב לכל מאכל שהוא. אנו נמנעים מהורדה גורפת של כל המזונות "הידועים" כאלרגנים אלא מזהים אותם בהתאם לגוף המטופל. הסרה מדויקת של המזונות האלרגנים מקלים על מערכת העיכול ועל מערכת החיסון, במצב זה המערכת מתחילה להתאזן והגוף יכול להתחיל תהליך של ריפוי.

התאמת פטריות מרפא ע"פ VAS:

אחד הכלים הטובים ביותר לוויסות מערכת החיסון הוא השימוש בפטריות מרפא. לפטריות ידע חיסוני עצום ולהן פעילות אימונומודולטורית (פעילות מאזנת מערכת החיסון), פעילות נוגדת דלקת, פעילות אנטי אלרגית, אנטי בקטריאלית ואנטי ויראלית. באמצעות ה- VAS ניתן לזהות את הצורך החיסוני הנוכחי של הגוף ולהתאים את הפטריות לכל מטופל באופו אישי.

השימוש באוזן לטיפול באטופיק דרמטיטיס:
האוזן תחשוף בפנינו את האתגרים הנוספים שנמצאים מאחורי המחלה. האם ישנו אתגר נפשי כגון חרדה, פוסט טראומה וכו'? האם ישנו חוסר איזון הורמונלי שמפריע לגוף להשתקם מהמחלה? האם ישנו פתוגן "כלוא" שהגוף לא מצליח להשתחרר ממנו? או אולי ישנה בעיה נוספת במערכת העיכול?באמצעות האוזן נוכל לאבחן את המחלה בצורה מקיפה ומדויקת וגם לטפל בגוף.

השימוש בלייזר לטיפול באטופיק דרמטיטיס:
לתדרי הלייזר איכויות רבות ביניהן שיקום של רקמת העור, הפחתת תגובה דלקתית, ויסות של מערכת החיסון ועוד. השימוש בלייזר מאפשר לחזק את תאי רקמת העור, ולשקם ולטפל באתגרים הנוספים איתם הגוף מתמודד.

הטיפול באטופיק דרמטיטיס באמצעות הרפואה הסינית:
הרפואה הסינית מבקשת לזהות את השורש בבסיס המחלה, ומזהה את התגובה בעור כהתבטאות חיצונית בלבד של המחלה. בהסתכלות של הרפואה הסינית הגוף משתמש ברקמת העור על מנת להחזיר את הגוף לאיזון.
האבחנה המערבית מתורגמת למונחים של הרפואה הסינית כגון נוכחות עודפת של חום או קור, הימצאות גורם מחלה כגון ליחה או מחסור של נוזלי גוף ועוד. מונחים אלו מתארים מצב כללי בגוף שאחד מן הסימפטומים שלו יהיה הביטוי בעור.
הטיפול באמצעות הדיקור וצמחי המרפא מאפשרים להחזיר את האיזון הכללי לגוף ובכך מתאפשר שיקום של הסימפטום המופיע בעור.
באמצעות השימוש ב- VAS ניתן לאבחן במהירות את חוסר האיזון שקיים בגוף ולהבין את הדרך היעילה והמהירה לשקם את מצבו.

כלים נוספים אותם ניתן להתאים באמצעות ה- VAS:
התאמת פרחי באך לשיקום הגוף והרגעת הנפש, התאמת משחות שיכולות לסייע לעור, בדיקת חוסרים עודפים של ויטמינים ומינרלים ועוד.

שיטת ה- VAS Therapy נותנת מענה יעיל ומהיר יחסית למחלה כרונית המוגדרת כחשוכת מרפא.